Výletná loď Miami – Bahamy, zážitky a praktické informácie

Naše floridské dobrodružstvo pokračovalo po úžasných dňoch strávených v Miami 4 dňovou plavbou výletnou loďou z Miami na Bahamy. Na výletnej lodi som bola druhý krát. Prvý raz to bolo pár rokov dozadu na 10 dňovej plavbe do Karibiku, obrovskom výletnou loďou spoločnosti Royal Caribbean. Na túto 4 dňovú plavbu sme sa rozhodli vyskúšať spoločnosť Carnival, čo je asi najväčší konkurent RC. Bola som presvedčená, že takáto krátka plavba bude oveľa menej zaujímavá, s menšími možnosťami jedla a zábavy, veľmi príjemne ma však prekvapila… :)

Čo je vlastne výletná loď? Ide o obrovský, väčšinou 10 – 15 poschodový plávajúci hotelový rezort, v ktorom bývate, zabávate sa, jete do odpadnutia, kúpete sa v bazénoch a vírivkách, športujete, nakupujete, kultúrne sa vyžívate a proste si užívate všetky úžasné veci, ktoré ponúka. V rámci každej plavby sa kotví jeden alebo niekoľko dní v rôznych prístavoch, máte teda možnosť ísť preskúmať dané miesto, alebo sa ísť kúpať, šnorchlovať, či využiť iné atrakcie. V Karibiku sa tak môžete ísť pozrieť napríklad na ostrovy Bahamy, Puerto Rico, Kaymanské ostrovy, Honduras, Barbados, Dominikánsku republiku atď.

Naša výletná loď Carnival Ecstasy patrí medzi najstaršie lode tejto spoločnosti, je z 90tych rokov. Prešla však rekonštrukciou v rokoch 2009 a 2014. Má 12 poschodí a zmestí sa na ňu 2634 pasažierov a 920 členov posádky.

vyletna lod

Pre tých, čo sa boja morskej choroby – počas veľkej väčšiny dní na výletných lodiach je more dostatočne pokojné, aby ste sa cítili ako na pevnine. Keďže výletná loď je naozaj obrovský kolos, nejaká tá vlnka ju nerozkýve a keď ležíte pri bazéne alebo sa prechádzate po promenáde na lodi, zabúdate, že nie ste na pevnine. Jediné, čo vás môže vyrušiť počas noci je drnčanie motorov, ktoré je počuť v niektorých nižšie položených kajutách. Samozrejme, treba byť pripravený aj na občasné búrky na mori sprevádzané väčšími vlnami. 8 metrové vlny jemne rozkývu aj výletnú loď, vtedy sa ľudia jemne tackajú. Treba si teda preventívne zobrať na loď Kinedryl (alebo podobný liek na nevoľnosť) a piť dostatok tekutín

Ako prebiehala naša plavba

Nalodenie, vyplávanie a 1. večer na lodi

K lodi sme sa pohodlne dostali taxíkom z Downtown Miami, veľký kufor odovzdali nosičovi batožín spolu s tringeltom (1 dolár za kus batožiny) a šli do terminálu vybaviť povinnú kontrolu. Rady boli maličké, za pár minút sme už ukazovali všetky lodné dokumenty a pasy pracovníkom lodnej spoločnosti a prešli si scanermi príručnej batožiny a povinnou kontrolou – rovnako ako na letisku. Všetko prebehlo veľmi rýchlo a hladko. Pracovníci stojaci za povinnými kontrolami nás úsmerňovali, ktorým smerom máme ísť. Na poschodí už boli oveľa väčšie rady ľudí, ktorí čakali na prevzatie kartičiek (elektronického kľúča) od kajuty od niektorého z pracovníkov za prepážkou. Pracovníkov bolo veľa, išlo to teda rýchlo. Zároveň sme sa pracovníka mohli spýtať čokoľvek nás zaujímalo. Okolo 15tej hodiny sme už boli na lodi, odplávať mala okolo 16tej.

Po obdržaní kartičky sme zvedaví išli pozrieť našu kajutu. Loď bola dobre značená, medzi poschodiami fungovalo množstvo výťahov a všade boli tiež schody. Všade sa pohybovali pracovníci lode, ktorým sme ukázali kartičku s číslom našej kajuty a hneď nás nasmerovali kadiaľ máme ísť. Pred izbou nás už čakal náš kufor, ktorý sme pri lodi odovzdali nosičovi batožiny. Izba bola dosť priestranná, čakali sme menšiu. Mali sme aj okienko, keďže vnútorné kajuty už neboli v čase našej rezervácie k dispozícii. V izbe bola manželská posteľ, stôl so stoličkou, šatník a kúpeľňa s WC. Na posteli nás čakali lodné noviny s informáciami o dianí na lodi, hneď sme si prečítali, čo nás v najbližších hodinách čaká.

Absolvovali sme povinné bezpečnostné školenie v divadle a nácvik zoradenia sa do radov pre prípad evakuácie na palube lode. Tým sme ukončili povinné oficiality a mohli si ísť naplno užívať všetko, čo loď ponúka. :)

Boli sme hladní, tak prvé, čo sme hľadali, bolo jedlo. Pri bazénoch fungoval gril a bufet, mohli sme sa do sýtosti najesť hamburgerov, hot – dogov, zemiakového či krémového kapustového šalátu coleslaw, mexických tacos s mäsom a syrom, klobások, zeleniny, či cestovín. Na pitie sme si dali ľadový čaj a kávu. Hlavnú večeru sme si nahlásili v neskoršom čase – okolo 20.tej hodiny, mali sme teda dostatok času vyhladnúť.

Dobre najedení sme sa presunuli na palubu lode, aby sme sledovali odplávanie z prístavu. Bol to úžasný zážitok. Loď najskôr pomaly smerovala smerom k Miami aby sa otočila, následne sme šli smerom k Miami Beach a na šíre more. Vzďalovanie od Miami sprevádzal nádherný západ slnka. Posledné lúče a neskutočne krásne oranžové farby sa predierali cez oblaky a mrakodrapy v Miami, do toho nám morský vánok strapatil vlasy.. Všetci ľudia na palube toto divadlo pozorovali so zatajeným dychom a niektorí z nás aj so slzami v očiach.

zapad slnka

miami odplavanie

Za hromadného jasotu a v dobrej nálade sme si šli pozrieť loď, reštaurácie, atrakcie a obchody. Potom sme sa šli prezliecť do krajšieho oblečenia a 20:30 šli na večeru do reštaurácie. Nám pridelený čašník bol milý a vtipný. Na pitie sme si dali pohár vína – za všetky nápoje sa na servírovanej večeri platí (pripíšu sa na váš lodný účet). Okrem chladenej vody, tá je zdarma. Večera bola fantastická, ochutnali sme rôzne predjedlá, hlavné jedlá a dezerty. Večer sme strávili tancovaním na živú hudbu pri bazénoch a relaxovaním na palube s kokteilami, ovievaní morským vánkom.

2. deň – BAHAMY

Posteľ bola tak veeeeľmi pohodlná, že som mala chuť v nej zostať hoci aj do obeda. S prižmúrenými očami som pozrela do nášho okienka a zbadala som preletieť čajku. Čajka? To znamená, že sme pri pevnine. BAHAMYYYY! Hneď som budila Miloša, okamžite sme vystrelili z postele a bežali do reštaurácie Lido, v ktorej boli bufetové stoly s raňajkami a kuchári pripravovali čerstvé omelety a iné vajíčkové pochúťky. Nabrali sme si plné taniere dobrôt a šli si sadnúť na terasu, aby sme mohli pozorovať kotvenie v prístave v Nassau na Bahamách. Slniečko pražilo, čakal nás nádherný deň strávený na tomto úžasnom ostrove. Keď sme dojedali, rannú romantiku nám spestril kŕdel čajok, ktoré začali útočiť na zvyšky našich raňajok. Ešteže sme už mali takmer dojedené, ináč by nevznikla táto foto.. :)

cajky lod

V Nassau už parkovali ďalšie výletné lode iných spoločností. S prehľadom sme zakotvili a mali sme celý deň a noc na Bahamách. Odplávať sme mali na druhý deň ráno. Zobrali sme si najskôr len peniaze, kartičky od izby, pasy a foťáky a šli sa prejsť po Nassau. Pred vystúpením z lode sme prešli rýchlou kontrolou a prvé, čo sme mohli obdivovať  bola majestátnosť výletných lodí okolo nás. V diaľke sme hneď z prístavu zbadali známy hotel Atlantis, ktorý sa nachádza aj v Dubaji. Nassau v okolí prístavu tvorili farebné budovy, množstvo obchodíkov, barov a reštaurácií. Hneď pri prístave čakala na ľudí skupina domácich obyvateľov ukazujúcich katalógy s ponukou výletov, mávali na nás taxikári, hrala živá kapela, policajti v čistučkých rovnošatách riadili premávku.

Nassau

Nassau 2

My sme si najskôr chceli len kúpiť nejaké suveníry a darčeky, tak sme si prešli niekoľko obchodíkov, spravili pár fotiek a išli zaniesť veci na loď. Pred vstupom do lode nás opäť čakala kontrola vecí, pasov a palubnej vstupenky. Napr. tekutiny si na loď doniesť nemôžete. Prezliekli sme sa do plaviek, vzali uteráky, ešte niečo dzobli z obedových bufetových stolov a šli hľadať najbližšiu pláž.

DCIM100GOPROG0168807.

Hneď pri prístave sme si všimli stánky s letákmi a milými bahamčankami, u ktorých sme sa informovali na akú pláž sa oplatí ísť a ako sa tam dá dostať. Odporučili nám pláž neďaleko hotela Atlantis. Rozhodli sme sa ísť ferry – loďkou za 4 doláre na osobu jednosmerne, ktorá nás doviezla na Paradise island – ostrovček, na ktorom sa okrem iného nachádza hotel Atlantis. Prešli sme sa pomedzi luxusné jachty, krásne hotely, až sme prišli k pláži. More malo nádhernú azúrovú farbu, piesok bol jemný, vlny nevyzerali byť veľké. Hneď nás oslovili miestni predavači a ponúkali nám krikľavé farebné kokteily. Mohli sme si predplatiť nekonečné dolievanie kokteilu do kokosového orecha. Krikľavé farby nápoja nás však odradili, vyzerali na poriadny chemický kokteil a tak sme sa radšej šli rovno kúpať. Prešli sme kúsok ďalej, na časť pláže pri nejakom hoteli, kde nebol takmer nikto. Strážnik hotela si nás nevšímal, tak sme tam mohli veselo šantiť vo vlnách a užívať si pohodu. Najskôr som si nechcela namočiť vlasy, ktoré som si po príchode do kajuty z Nassau vyžehlila (hlúpy nápad pred kúpaním v mori skrsol v mojej kučeravej hlave, ehm..). Prvá vlna mi však hneď ukázala, kto je tu pánom a okamžite ma stiahla na kolená.

vlna Bahamy

Mohol by vás zaujímať aj článok MIAMI bez cestovky – zážitky, informácie, ceny :) >>

Stratila som slnečné okuliare, piesok som mala v plavkách, vlasoch, ušiach.. No, ale aspoň začala sranda. Od toho okamihu sme sa s Milošom začali blázniť v mori, skákať do vĺn, nechali sme sa nimi „voziť“ k pláži, obdivovali sme neskutočne nádherné oblaky a tyrkysovú farbu mora. Ani nevieme ako, ozval sa hlad a únava, a tak sme unavení, mokrí a celí od piesku zbalili veci a šli na cestu vedľa pláže, na ktorej stáli taxíky. Za 5 dolárov na osobu nás zobral taxikár spolu s ďalšími ľuďmi z výletných lodí do prístavu. Nevadilo mu, že sme všetci mokrí a od piesku. :)

DCIM100GOPROG0359017.

Bahamy2

Na lodi sme si dali horúcu sprchu a plní endorfínov šli hľadať niečo pod zub. Keďže už bolo asi 18 hod večer, nechceli sme sa veľmi najesť, 20:30 nás totiž čakala opäť bohatá viacchodová večera. Každý sme ale zvládli jeden tanier rôznych dobrôt a kávu, poriadne sa napili nealka a šli si sadnúť na terasu a z nej pozorovať panorámu Bahám a svetlá výletných lodí. V bare sme si kúpili kokteil vo veľkom farebnom plastovom uzatváracom pohári, do ktorého potom barmani dopĺňali nápoje v zvýhodnenej cene. Chvíľu sme si oddýchli a šli sme sa prejsť po lodi.

Podľa novín mala byť v galérii tombola o nejaký obraz. Zapojili sme sa, nič sme nevyhrali, iba sme dostali na fotopapieri vytlačenú repliku nejakého obrazu a pozvali nás na aukciu obrazov spojenú s ďalšou súťažou a šampanským zdarma. Pozreli sme si obchodíky na lodi – s alkoholom, suvenírmi, hodinkami, parfémami, šperkami.

nocna lod

Večera bola opäť výborná, ochutnali sme opäť rôzne druhy predjedál, hlavných jedál a dezertov. Po večeri sme šli na show do divadla, ktorá sa koná každý večer. Dnes začal večer súťažami pre dvojice, ktoré sa prihlásili a šli na javisko a po nich speváci spievali rôzne staré hity. Musím povedať, že na výletných lodiach, ktoré chodia na dlhšie plavby a sú novšie a väčšie sú aj tieto show oveľa lepšie. Je na nich väčšie javisko a aj umelci sú samí špičkoví artisti, speváci, herci či komici. Nedopozerali sme show do konca, išli sme radšej do jedného z mnohých barov na lodi, v ktorom nádherne spieval a hral jeden chlapík na klavíri. Bol fantastický, spieval samé známe piesne, výborná atmosféra bola v bare. Po pár nápojoch nás zmohla únava z celého dňa, tak sme sa presunuli do kajuty a išli sa dobre vyspať, nech sme na ďalší deň svieži. :)

3. deň – plavba na mori

Keď sme si vyberali z ponuky 4 dňových plavieb rôznych lodných spoločností, rozhodovali sme sa medzi spoločnosťou ponúkajúcou trávenie 3. dňa plavby na ich umelo vytvorenom ostrove, čiže celý deň strávený kúpaním. Alebo v našom prípade 3.deň strávený na lodi na mori. Keďže Miloš ešte na plavbe výletnou loďou nebol, rozhodli sme sa pre druhú možnosť, chcel si loď poriadne užiť so všetkým čo ponúka. A tak začala zábava hneď od rána.

Všimla som si, že do víriviek a bazénov ráno takmer nikto nechodí. Pozrela som si teda v novinách na izbe, kedy sa otvárajú a šli sme tam hneď ako sa otvorili. Mala som pravdu, boli sme vo vírivke sami. :) Trochu sme si potom porelaxovali na slniečku na lehátku a šli sa prezliecť a dať si raňajky. Milujem raňajkovanie vonku, keď svieti slniečko. Na lodi je táto pohoda ešte umocnená morským vánkom, raňajky nemusím pripravovať ja a môžem si dať toľko rôznych dobrôt, koľko mám chuť zjesť, aaaach, no rozprávka.. :)

paluba vyletna lod

Hneď po raňajkách sme si vzali do rúk ľadové čaje a šli si zahrať minigolf. Ešte pri ňom nebolo príliš veľa ľudí. Musela som sa poriadne natrieť opaľovacím krémom, slnko pražilo poriadne, pri mojej pokožke by som bola spálená ihneď. Na moje prekvapenie sa mi darilo a prvé kolo hry som vyhrala, yesss! :) Tu aspoň vidíte, aká stabilná je výletná loď, keď sa na nej aj minigolf dá hrať. Samozrejme, musí byť dobré počasie a nesmie byť príliš veľký vietor.

minigolf

Celý deň sme potom na striedačku jedli, kúpali sa, oddychovali na lehátkach, chodili po rôznych súťažiach na lodi, tancovali na živú hudbu pri bazéne a aj sme čo – to pokúpili v obchodoch. Pred večerou sme našli krásnu čitáreň s pracovnými stolmi, potriedili sme si teda fotky a pozreli, čo je nové vo svete (na Facebooku :) ).

Citaren lod

Potom sme sa šli prezliecť na večeru, ktorá dnes bola v elegantnom štýle – bolo treba sa obliecť slušne, žiadne rifle, či obyčajné tričká. Obliekla som si šaty, Miloš dlhé nohavice s košeľou. Čašníci nám predviedli počas večere nacvičené tancovanie po reštaurácii, príliš vtipné to nebolo, ale snaha sa cení. Jedlo bolo opäť výborné, tak sme mohli ísť spokojní užiť si posledné chvíle na lodi. Pred spaním som šla na recepciu vyrovnať náš účet na lodi – extra platby za alkohol vrátane tringeltov a nákupy v obchodoch. Nech máme na druhý deň pokoj.

vecera

4. deň – vylodenie

Vychutnali sme si posledné raňajky na lodi, zbalili sa a podľa inštrukcií, ktoré nám hovorili v rozhlase a pracovníci na chodbách sme sa presunuli k východu z lode. Utvorili sa tam už rady, organizácia však bola výborná, netrvalo dlho a boli sme vonku. Kufor sme si niesli sami, nechcelo sa nám čakať na nosičov, kým kufre vyzdvihnú a vynosia. Ach jaj, rýchlo ušla táto pohoda.. :(

Z prístavu chodí shuttle (autobus) na letisko, pre tých, ktorí rovno z lode letia domov. Odviezol by nás aj do mesta, cena však bola veľmi vysoká, viac sa nám oplatilo zobrať si taxík, ktorý nás odviezol presne tam, kam potrebujeme. Rovno z lode sme šli do požičovne áut Sixt, v ktorej sme mali zajednané auto na naše ďalšie potulky po Floride. Kabriolet. Mustang. Juuuuj, tešili sme sa ako malé deti na naše ďalšie dobrodružstvo. Ale o tom už bude ďalší článok.. :)

Praktické informácie

Informácie o rezervácii plavby na výletných lodiach, prehľad možností plavieb po celom svete a 10 tipov AKO UŠETRIŤ pri plavbe a ako si plavbu užiť na maximum nájdete v e-booku Kompletný návod na cestovanie bez cestovky.

Ako sa dostať na loď

Výletné lode plávajúce z Miami vyplávavajú z prístavu umiestnenom medzi Miami a Miami Beach. Takmer vždy sa tam nachádza nejaká obrovská výletná loď, ľahko si ho teda všimnete. Doviezť sa k lodi môžete autom a nechať auto na platenom parkovisku, taxíkom, či využiť prepravu lodnej spoločnosti priamo z letiska. My sme si zobrali taxík z Downtown Miami. Taxikárovi sme povedali názov lodnej spoločnosti, ktorou ideme – Carnival a priviezol nás priamo k terminálu.

Stručné zhrnutie priebehu nastupovania na loď:

1. príchod k lodi taxíkom, autom, minibusom
  2. odovzdanie veľkej batožiny nosičovi batožiny
  3. čakanie v rade ľudí, následné ukázanie dokumentov, palubnej vstupenky a vašich dokladov pracovníkovi lodnej spoločnosti
  4. kontrola osobných vecí na posuvnom páse + scan vašej postavy (rovnako ako na letisku)
  5. čakanie v ďalšej rade ľudí, vyzdvihnutie plastovej kartičky – elektronického kľúča od kajuty
  6. príchod na loď, ubytovanie sa
  7. povinné bezpečnostné školenie a nácvik evakuácie v prípade nebezpečenstva
  8. zábava až po vylodenie sa naspäť v Miami na 4. deň :)

Veľkú batožinu si musíte označiť štítkami, ktoré si vytlačíte z vášho konta, ktoré ste si vytvorili pri rezervácii plavby cez interntet. Po zaplatení plavby tam budete mať všetky potrebné dokumenty na vytlačenie. Vytlačte si toľko štítkov, koľko kusov batožiny si beriete so sebou a vyplňte potrebné údaje na štítkoch. Na plavby máte väčšinou dovolené vziať si 2 veľké batožiny do 22,68 kg na osobu plus príručnú batožinu. Pri lodi sa už budú pohybovať nosiči batožiny vo farebných vestách a s menovkami. Im odovzdáte vašu veľkú batožinu, ktorú vám prepravia priamo na izbu. Vy im za to dáte tringelt podľa uváženia, tradične sa im dáva 1 dolár za každú veľkú batožinu.

Na loď si nesmiete zobrať žiadne vlastné nealko, ani alkohol. Niektoré spoločnosti dovolia vziať si na osobu 1 fľašu vlastného vína, musí vám ho však otvoriť čašník na lodi, za poplatok, ktorý je dosť vysoký (v spoločnosti Carnival je to 15 USD /cca 13 eur). Pred vstupom do terminálu teda dopite všetko čo máte a vyhoďte fľašky.

Môžete si priniesť svoje vlastné cigarety. Pozor však na to, kde budete fajčiť. Vo všetkých kajutách a apartmánoch vrátane balkónov je fajčenie prísne zakázané. Fajčiť sa môže iba v niektorých baroch a určených miestach na palube lode.

Následne vás čaká podobná kontrola ako na letisku. Ukážete im všetky vytlačené dokumenty, palubné vstupenky, pasy a necháte prejsť svoju príručnú batožinu a vetrovky na páse cez rovnakú kontrolu ako na letisku. Ak máte všetko v poriadku, môžete sa posunúť do ďalšej rady ľudí, aby ste si u ďalšieho pracovníka vyzdvihli vaše kartičky (kľúče) od kajuty, vouchery, ak ste dostali k rezervácii nejaké konzumné alebo občerstvenie gratis atď. A môžete sa ísť ubytovať na svoju kajutu, juchuuu! :)

V prvý večer každej plavby je povinné bezpečnostné školenie, väčšinou v priestoroch divadla. Informácie o čase tohto školenia nájdete v televízii na kanáli venovanom plavbe, v novinách na posteli a budú ich tiež vyhlasovať rozhlasom na celej lodi. Stačí, keď budete nasledovať dav ľudí, tí vás už dovedú tam, kam máte ísť. Po školení sa presuniete na palubu, kde si nacvičíte zoradenie sa do radov pre prípad nebezpečenstva. V minulosti (zažila som to na svojej prvej plavbe) lodné spoločnosti vyžadovali absolvovať tento nácvik v záchranných vestách, od toho sa už našťastie upustilo. Po absolvovaní nácviku sa už môžete zabávať, jesť, piť, oddychovať až do príchodu naspäť do Miami.

Internet – internet na lodi nie je zdarma. Lodné spoločnosti ho spoplatňujú a musíte si ho ísť aktivovať na recepciu. Na výber máte viacero možností pripojenia, my sme využili najlacnejšiu možnosť za 5 USD na deň (cca 4,40 eur), vďaka ktorej sme mali prístup na Facebook (a iné sociálne siete).

POZOR – na lodi sa neplatí v hotovosti! Musíte si aktivovať svoj účet, na ktorý sa budú pripisovať všetky vaše nákupy a platba na lodi. Aktivujete si ho vopred, alebo v prvý deň plavby na recepcii. Môžete si na účet vložiť minimálnu hotovosť (pracovník lode vám povie, koľko to je), alebo účet aktivovať pomocou kreditnej/debetnej karty. Ak budete potrebovať zaplatiť za váš nákup v obchode, za službu kaderníka alebo za alkoholický nápoj v bare, vytlačia vám účet s číslom vašej kajuty, ktorý podpíšete a doplníte naň tringelt ak chcete nejaký nechať za dané služby. Pozor, za alkoholické nápoje sa vám automaticky pripočítava na váš účet 15% tringelt z ceny nápoja. Na konci plavby vám doručia vyúčtovanie na izbu, prípadne sa pôjdete informovať na recepciu a doplatíte to, čo ešte dlhujete alebo vám vrátia preplatok.

Jedlo

Ak radi jete, garantujem vám, že na výletnej lodi priberiete. Máte totiž takmer nonstop možnosť napchávať sa do prasknutia dobrôt všetkého druhu. Na dlhších plavbách sú možnosti stravovania väčšie a jedlo počas večere býva o niečo exkluzívnejšie. No príjemne som bola prekvapená aj z tejto krátkej plavby, na ktorej som bola od príchodu až po vylodenie príjemne najedená priam prejedená. :)

Prehľad stravovacích možností (zoznam nájdete v novinách vo vašej kajute):

• Od rána do neskorého poobedia sú k dispozícii na viacerých miestach na lodi teplé a studené bufety, raňajkové plynule prechádzajú do obedových. Buď si sami nakladáte na taniere čokoľvek na čo máte chuť, alebo vám to naložia podľa želania pracovníci za pultami. K dispozícii je tiež nealko a prekvapávaná káva zdarma. Zjete si to kdekoľvek na lodi, priamo v reštaurácii, pri bazéne, môžete si tiež sadnúť na poschodie s výhľadom na more.
  • Raňajky – môžete zjesť koľko porcií vládzete, nakladáte si jedlo na taniere sami. Na výber máte veľké množstvo čerstvého, zaváraného a sušeného ovocia, zeleninu, šunky, syry, pečivo, palacinky, jogurty, praženicu, ovsenú kašu, opečené klobásky, slaninu, atď. Nealko, káva, čaj je tiež v cene plavby. Počas raňajok môžete tiež na niektorých stanovištiach požiadať kuchárov, aby vám spravili omeletu, praženicu, volské oko atď presne podľa vášho želania (musíte si pozrieť názov jedla v anglickom slovníku, ak neviete po anglicky).
  • Obed – v obedových bufetoch  si môžete naložiť čerstvé hamburgery, hot – dogy, šaláty, hranolky, mäsá z grilu, zeleninu, cestoviny, lasagne, soté, ryby atď, ponuka je široká. A tiež dezerty – rôzne druhy koláčov, zákuskov, želé, zmrzlín, ovocie atď.
  • V určitých časoch fungujú tiež stanovištia, kde vám pripravia čerstvé jedlo na požiadanie – napríklad ázijské rezance (vy si zvolíte čo všetko budú obsahovať a aká omáčka sa použije), bagety, pizza atď.
  • Poobede býva na niektorých lodiach bufet s čerstvým ovocím, koláčikmi a kávou. A takmer na každej lodi je miesto, kde si môžete dať celodenne zmrzlinu.
  • Večeru si môžete dať buď v obrovských bufetoch, alebo servírovanú čašníkom v reštaurácii. Ja vám jednoznačne odporúčam ísť do reštaurácie! Jedlo je tiež v cene plavby, vyberáte si z jedálneho lístka, ktorý sa každý deň obmieňa. Jedlo vám servíruje čašník, ktorému na konci plavby môžete nechať tringelt (ak ste tringelt neplatili automaticky vopred), jedlo je krásne naaranžované a väčšinou veľmi chutné, ako z dobrej reštaurácie. Môj tip: Kľudne si objednajte aj viac druhov predjedla, hlavného jedla či dezertov. Nemusíte si objednať z každého iba jednu porciu. Ja som väčšinou vládala zjesť 2x predjedlo, 1x hlavné jedlo a 2x dezert. Ja ale vládzem zjesť toho veeeľa!:) Všimla som si, že viacerí hostia si objednali veľa rôznych druhov jedál, do ktorých raz dzobli a jedlo nechali odniesť preč. Príde mi to ako šialené plytvanie, ale je to samozrejme každého slobodné rozhodnutie. Žiaľ na lodiach sa aj tak všetko jedlo, ktoré sa neskonzumovalo z bufetov a v reštaurácii okamžite vyhadzuje..
  • Na večeru do reštaurácie sa chodí v dvoch turnusoch, vopred (my sme si to nahlásili už pri rezervácii) si vyberiete, či chcete ísť na večeru skôr (okolo 18tej) alebo neskôr (okolo 20.hod). Čas musíte potom dodržať počas celej plavby.
  • Pozor na dress code – predpísaný štýl obliekania sa na večeru. Počas krátkej plavby býva 1 elegantný večer, počas dlhšej plavby ich môže byť viac. O tom, či na ďalší deň bude elegantný večer (Elegant) alebo bežný (Casual) sa dozviete v novinách, ktoré si nájdete každý deň v kajute. Počas elegantného večera muži nemôžu mať oblečené kraťase a rifle, dovolené sú dlhé nohavice a obuté  uzavreté topánky. Na vrch by mala ísť košeľa, prípadne aj sako, dovolili nám ísť na večeru ale aj v polokošeli s krátkym rukávom. Muži nemôžu mať na hlave šiltovku. Ženy by tiež nemali mať krátke kraťase a rifle, môžu mať nohavice, sukňu, šaty. Viac info nájdete tu >>.
  • Ak si neviete vybrať z týchto bezplatných možností stravovania, máte možnosť ísť do niektorej z platených reštaurácií na lodi. My sme túto možnosť nevyužili, prejedení sme boli stále aj z možností, ktoré sme mali v cene plavby.
  • Vybrané nealko nápoje (limonády, ľadový čaj, voda …), káva (americká prekvapkávaná) a čaj sú v bufetových reštauráciách zdarma. Pokiaľ chcete bublinkové sódy (cola, sprite), alkohol, preso, či kokteil, musíte si ho objednať u čašníka alebo v niektorom z barov a suma zaň sa vám naúčtujte na vaše konto.

Zábava na lodi

Na lodi môžete tráviť čas desiatkami spôsobov.

• Šport – pre športových nadšencov býva k dispozícii bežecká dráha, posilňovňa, na väčších lodiach je možností viac (basketbalové kurty, simulátor surfovania atď).
  • Kúpanie – môžete sa kúpať vo viacerých bazénoch a vírivkách. Odporúčam do nich ísť hneď ako sa ráno otvoria, vtedy sú ľudia na raňajkách a vy ich môžete mať len pre seba. Alebo sa delíte len s malým množstvom ľudí. Raňajky si môžete dať do obeda, nič vám teda neujde.
  • Súťaže – v novinách, ktoré si nájdete každý deň na izbe je program aktivít na lodi, okrem iného aj zoznam rôznych súťaží, napr. vedomostné súťaže (v angličtine), tomboly, súťaže pri bazénoch (najkrajší skok do vody atď) a mnoho iných.
  • Zábavné aktivity s animátormi – animátori na lodi stále organizujú rôzne druhy aktivít, karaoke, hry, sprievody po lodi atď.
  • Kurzy a ukážky – skladania uterákov do tvaru zvierat, kurz robenia zápisníkov z ciest, ukážka rezania sôch z ľadu, kurzy tancovania atď.
  • Vonkajšie atrakcie – napr. minigolf.
  • Nákupy vo viacerých obchodoch na lodi.
  • Bary a diskotéky – na lodi je viacero barov, vo večerných hodinách býva v mnohých z nich živá hudba alebo DJ, počas dňa zase rôzne súťaže.
  • Kasíno – vstup od 18 rokov, môžete si zahrať automaty, ruletu či kartové hry.
  • Kino – premietajú sa v ňom filmy v angličtine.
  • Wellnes & spa – platené služby – masáže, kozmetika, kaderník atď.
  • Aktivity pre deti – miestnosť s počítačovými a inými hrami, služby animátorov, rôzne hry, súťaže.
  • Galéria s obrazmi.
  • Knižnica a čitáreň.
  • Divadlo – po večeri v reštaurácii je na každej plavbe zlatým klincom večera večerné predstavenie v divadle. Čas a informácie nájdete v novinách na izbe, predstavenia sú dve (rovnaké) – po skoršej aj neskoršej večeri. Môže ísť o muzikál, akrobatickú show, stand up comedy, tanečnú show atď.

Väčšie a novšie lode mávajú aj ľadové klzisko, basketbalové kurty, horolezeckú stenu, umelé vlny v bazéne na surfovanie, tobogány atď.

Rezervácia plavby & ceny

Aké náklady sú spojené s plavbou?

• poplatok za plavbu (vrátane ubytovania, zábavy a stravy) + dane a poplatky (sú zaúčtované pred platením rezervácie)
  • tringelty nosičom batožiny, čašníkom, upratovačom kajuty a ostatnému obslužnému personálu či animátorom
  • alkohol, šumivé nealko, špeciálne kávy, kokteily a jedlo v platených reštauráciách
  • služby wellness & spa centra, ak sa ich rozhodnete využiť
  • nákupy v obchodoch na lodi
  • výlety, nákupy a aktivity na ostrovoch
  • internet
  • hranie v kasíne
  • víza.

Ak chcete ušetriť, tak minimálne náklady, ktoré musíte zaplatiť sú platby za plavbu vrátane daní a aspoň minimálne tringelty. A ak treba víza, tak poplatky z víza, do väčšiny krajín však víza netreba. Ostatné služby či alkohol si objednávať nemusíte. :)

Na Bahamy občania Slovenskej republiky víza na turistické účely na pobyt do 90 dní nepotrebujú, nemuseli sme si teda nič vybavovať. Treba mať platný pas, do väčšiny krajín sa odporúča mať pas platný aspoň pol roka po opustení danej krajiny. Na vstup do USA však potrebujete turistické víza cez formulár ESTA, písala som o ňom v článku o Miami.

Rezervácia a cena 4 dňovej plavby na Bahamy

Plavbu sme si zarezervovali priamo cez stránku spoločnosti Carnival.

Ceny 4 dňovej plavby z Miami na Bahamy začínajú cca od cca 200 USD (176 eur) na osobu, k tomu si však musíte pripočítať dane a poplatky, takže celková suma začína od cca 300 USD/osobu (cca 263 eur). Cena závisí najmä od obdobia plavby a toho, či sú ešte dostupné najlacnejšie kajuty.

Tringelty

K cene plavby si musíte prirátať ešte tringelty (po angl. gratuities, tips) pre personál lode (housekeeping, ktorí vám upratujú izbu, čašníkov atď). V USA sa počíta s tým, že každý hosť nechá určitú sumu tringeltov týmto pracovníkom, ktorí sú odmeňovaní nižším platom. Máte viacero možností ako tringelty zaplatiť:

• Tringelty si môžete predplatiť hneď pri rezervácii plavby, lodné spoločnosti uvádzajú sadzbu tringeltov na deň plavby, v spoločnosti Carnival je to 12 USD (10,5 eur). Pri platení za plavbu pri rezervácii sa vám teda cena navýši nielen o dane, ale aj o tieto predplatené tringelty.
  • Ak si tringelty nepredplatíte vopred, zaplatíte ich podľa vlastného uváženia priamo čašníkovi v reštaurácii na konci plavby a upratovačovi vašej kajuty či pracovníkovi lode na vašom poschodí, ktorý pomáha s orientáciou na lodi, riadi personál atď. Výška závisí od vášho uváženia, pričom si treba uvedomiť, že títo ľudia častokrát dostávajú nízke platy, robia 12 – 16 hodín denne a od tringeltov sú závislí.
  • Niektoré spoločnosti vám môžu tringelty automaticky pridať na váš účet, ktorý budete mať na lodi a ktorý sa uhrádza na konci plavby. Ak s tým nesúhlasíte, alebo si želáte upraviť ich výšku, musíte sa priamo na lodi zastaviť na recepcii a požiadať i o zmenu výšky či odstránenie tringeltov z vášho účtu. Pracovníci lode úplné odstránenie tringeltov z účtu nemajú radi, aj keď budete argumentovať, že chcete tringelt odovzdať osobne. Môžete sa dostať na neslávne známy „spit list“ – zoznam ľudí na pľutie. Nechcela by som byť na tomto zozname predtým, ako pôjdem na večeru.. :) Pokiaľ sa rozhodnete odstrániť tringelty z vášho účtu, odporúčam dať čašníkovi časť tringeltu hneď na začiatku plavby, bude sa o vás lepšie starať.

Aktivity v prístavoch

Môžete si ich zarezervovať vopred, pri rezervácii plavby, alebo kedykoľvek na recepcii určenej na tento účel priamo na lodi, alebo sa dohodnete s miestnymi obyvateľmi v prístave, ktorí ponúkajú tiež rôzne druhy výletov a aktivít. Ak chcete ušetriť, môžete sa ísť len sami prejsť po okolí prístavu alebo sa snažiť prejsť až na najbližšiu pláž.

Ak sa vám článok páčil a dozvedeli ste sa niečo nové, poteším sa, keď mi napíšete, alebo ho budete zdieľať. :)

Krásny deň,

E-book Kompletný návod na cestovanie bez cestovky >>

E-book S dieťaťom do sveta (0 – 2 roky) >>

Martina Magulová
Som vášnivá cestovateľka. Cestujem bez cestovky - LACNEJŠIE a ZAUJÍMAVEJŠIE. S radosťou sa delím o svoje skúsenosti, aby som vám ušetrila čas a peniaze a aby ste aj VY mohli za málo peňazí zažiť čo najviac a odvážili sa ísť spoznávať svet! :) Zoznam precestovaných krajín a niečo o mne nájdete tu>> Som autorka e-bookov: Kompletný návod na cestovanie bez cestovky>> Cestujem s cestovkou. Ako zažiť na dovolenke viac?>> E-book zdarma Ubytovanie bez cestovky>> Kontakt: E-mail: info@martinamagulova.sk >> Facebook fan page: Cestujeme bez cestovky>> Instagram: Cestujemebezcestovky>>