Za posledné roky nám nejako výrazne nikdy nemeškalo lietadlo, pri dovolenke na Sardínii však meškalo cez 3 hodiny pri lete tam, aj pri lete naspäť. A keďže pri letoch v rámci EU, z, alebo do EÚ, je pri takomto meškaní nárok na kompenzáciu vo výške 250 – 600 € na osobu (nárok vzniká automaticky, bezohľadu na to, či máte alebo nemáte poistenie meškania letu), podala som žiadosť o odškodné. Pri oboch letoch najskôr priamo na webe leteckej spoločnosti Ryanair. Pre prvý let nám prišla kladná odpoveď, kompenzáciu uznali a peniaze sme mali do pár dní na účte, pre spiatočný let nám Ryanair kompenzáciu zamietol, a tak som sa obrátila na spoločnosť, čo vymáha kompenzácie. Zamietnutie je často počas leta a pri veľa meškajúcich letoch bežná praktika leteckých spoločností, aj keď nárok na finančnú kompenzáciu za omeškaný let máte.
Ale pekne po poriadku…
NA ČO MÁTE NÁROK PRI MEŠKANÍ LETU?
AK LIETADLO MEŠKÁ VIAC AKO 2 HODINY
Po 2 hodinách čakania na letisku vám je letecká spoločnosť povinná poskytnúť občerstvenie – jedlo a pitie, alebo voucher na nákup občerstvenia v niektorej z letiskových kaviarní či reštaurácií. My sme tak pri lete na Sardíniu ukázali vo Viedni v letiskovom bistre náš palubný lístok (boarding pass) a z nákupu nám odrátali 4 Eurá/osobu. Pri lete naspäť takisto meškalo lietadlo viac ako 2 hodiny, vtedy zase vyhlasovali, aby si cestujúci prišli na GATE pre voucher do kaviarne v hodnote 4 Eurá/osobu. Suma voucheru sa môže líšiť v závislosti od leteckej spoločnosti, ktorou letíte. Ak čakáte dlhšie, máte nárok na vyššiu sumu za občerstvenie. Ak teda čakáte už viac ako 2 hodiny na letisku, môžete sa ísť informovať u pracovníka na prepážke na bráne (GATE), či na zákazníckom pulte ohľadom voucheru. Nárok na občerstvenie máte aj pri mimoriadnych okolnostiach nespôsobených aerolinkou.
AK LIETADLO MEŠKÁ VIAC AKO 3 HODINY OD PÔVODNE PLÁNOVANÉHO ČASU PRÍLETU VINOU LETECKEJ SPOLOČNOSTI, ALEBO JE LET ZRUŠENÝ MENEJ AKO 14 DNÍ PRED ODLETOM
Ak vaše lietadlo mešká viac ako 3 hodiny – tento čas sa nepočíta od času odletu, ale až od času plánovaného pristátia (lietadlo môže odletieť o 3 hodiny neskôr ako bol plánovaný odlet, ale vo vzduchu časť meškania dohnať). Čiže ak ste mali mať prílet do cieľa o 15:00 a prileteli ste aspoň 18:01, pričom prílet sa počíta až momentom otvorenia dverí na lietadle, môžete začať pomýšľať na podanie žiadosti o odškodné.
Ďalšia podmienka nároku na kompenzáciu je, že ide o
• lety v rámci EÚ (je jedno, ktorou leteckou spoločnosťou)
• lety z EÚ letísk do tretích krajín (je jedno, ktorou leteckou spoločnosťou)
• lety z tretích krajín do EÚ (letecká spoločnosť musí mať sídlo v EÚ, čiže napr. let z Dubaja do Viedne s Emirates nemá nárok na kompenzáciu).
Medzi EÚ letiská patria aj letiská v Nórsku, Švajčiarsku, Lichtenštajnsku a na Islande.
Ak splníte tieto požiadavky, ešte sa úplne tešiť nemôžete. Prečo?
Je viacero dôvodov, pre ktoré vám nárok na odškodné nevzniká. Sú to tie dôvody, ktoré letecká spoločnosť ovplyvniť nevie. Medzi hlavné patrí: meškanie kvôli zlému počasiu, výbuchu sopky, štrajkom a iným problémom na letisku (ak však štrajkujú zamestnanci leteckej spoločnosti, ktorou letíte, nárok na kompenzáciu máte), výpadkom IT systémov a iné. Každopádne, vy ako pasažier väčšinou neviete presný dôvod meškania lietadla a to, čo sa šepká v GATE nemusí byť tak úplne pravda, a preto odporúčam za každých okolností vyskúšať žiadosť o kompenzáciu podať cez stránku aerolinky, prípadne sa obrátiť na spoločnosť vymáhajúcu kompenzácie (viď info nižšie).
Rovnaký nárok na kompenzáciu vám vzniká ak vám letecká spoločnosť zrušila let menej ako 14 dní pred odletom.
POZOR: Ak vám letecká spoločnosť ponúkne náhradný let po viac ako 3 hodinovom meškaní a vy ho prijmete, zaniká vám nárok na kompenzáciu. Preto si zvážte, čo sa vám oplatí viac vzhľadom na vašu situáciu – či sa let úplne zrušil a vy potrebujete súrne odletieť za každú cenu čím skôr, alebo vám nevadí čakať hoci aj do ďalšieho dňa na omeškaný alebo náhradný let… Každá situácia je individuálna, dobré je však poznať všetky vaše nároky.
Na akú výšku kompenzácie máte pri meškaní letu nárok?
Výška kompenzácie záleží na dĺžke vášho letu. Tú si ľahko vygooglite (do Google napíšete odkiaľ kam letíte, napríklad Vienna – Alghero kilometres, alebo v slovenčite by ste sa tiež mali medzi prvými odkazmi dopátrať, t.j. Viedeň – Alghero kilometre). Odškodné je vo výške:
Pri letoch nad 3 500 km však platí, že v prípade meškania o dĺžke medzi 3-4 hodinami, má letecká spoločnosť právo kompenzáciu znížit o 50 %, teda na 300 €. Nárok na plnú kompenzáciu 600 € vám teda vznikne iba pri meškaní dlhšom ako 4 hodiny.
Žiadosť môžete poslať za lety uskutočnené maximálne 3 roky dozadu. Ak ste to teda neriešili v čase meškania, kľudne podajte žiadosť teraz.
LIETADLO MEŠKÁ 5 A VIAC HODÍN/LET JE ZRUŠENÝ A VY MUSÍTE ČAKAŤ NA LETISKU CEZ NOC
Nad 2 hodiny máte nárok na spomenuté občerstvenie, nad 3 hodiny okrem toho aj na kompenzáciu ak meškanie vzniklo vinou leteckej spoločnosti, ak však budete meškať ešte oveľa dlhšie, vznikajú vám ďalšie nároky:
U väčšiny aeroliniek pri meškaní nad 5 hodín máte nárok na náhradný let, prípadne náhradný iný spôsob prepravy do cieľa, alebo vrátenie sumy za letenku, ak sa rozhodnete neodletieť.
Nárok na prespatie v hoteli vrátane prepravy do hotela a naspäť: Každá letecká spoločnosť má svoje pravidlá týkajúceho dlhšieho meškania, väčšinou vzniká nárok na prespatie v hoteli ak musíte neplánovane čakať na letisku počas noci na pôvodný omeškaný, alebo náhradný nový let. Alebo mešká lietadlo viac ako 8 hodín, prípadne spĺňate iné podmienky stanovené leteckou spoločnosťou. O vašom nároku sa informujte na GATE alebo na zákazníckom servise aerolinky. Asistenčná pomoc je takisto vaším nárokom pri dlhšom meškaní. Na toto všetko máte nárok aj pri meškaní nespôsobenom aerolinkou, t.j. pri takom, kedy vám nevzniká nárok na kompenzáciu.
Mnohé informácie by ste mali nájsť aj na web stránke leteckej spoločnosti. Ak by letecká spoločnosť nechcela ponúknuť nič z toho, na čo máte nárok, odložte si bločky z nákupu občerstvenia (v rozumnej výške, nie z drahých reštaurácií), alebo v prípade, že ste šli do hotela na vlastné náklady, tak aj doklady za platbu prepravy a hotela. A následne ich odfotené (ak budú žiadať, tak originály poštou) zašlite leteckej spoločnosti spolu so všetkými informáciami ohľadom meškania letu.
KDE A AKO ŽIADAŤ O KOMPENZÁCIU?
Ako 1. krok po viac ako 3 hodinovom meškaní odporúčam skúsiť podať žiadosť o kompenzáciu za meškanie letu priamo u leteckej spoločnosti. Ak vám ju zamietnu, alebo viazne komunikácia, obráťte sa v 2. kroku na spoločnosť, ktorá sa zaoberá vymáhaním kompenzácií od leteckých spoločností. Cez nich je šanca získať kompenzáciu oveľa vyššia, ako keby ste to skúšali sami aj pri zamietavých odpovediať aerolinky.
ŽIADOSŤ O KOMPENZÁCIU PRIAMO U LETECKEJ SPOLOČNOSTI
Každá letecká spoločnosť by mala mať na webe stránku či formulár týkajúci sa kompenzácií podľa Nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004, kde vyplníte údaje o vašom lete, meškaní a vypíšete vaše kontaktné údaje a pošlete im žiadosť na preverenie. Pozor – veľa z vás podľa správ, čo mi posielate, robí chybu a vypĺňa formulár na Refund. Refund znamená vrátenie peňazí za let, ktorý sa neuskutočnil. Ak vám však meškalo lietadlo, ale odleteli ste, treba hľadať iný formulár, týkajúci sa meškania a kompenzácie podľa EU261. Ja som tak vyplnila žiadosť na webe aerolinky Ryanair (Postup som napísala nižšie), do pár dní mi prišlo na email schválenie žiadosti a do ďalších pár dní sme mali peniaze za neskorý prílet na Sardíniu na účte (prišlo nám za 5 osôb 5 x 250 Eur). Všetko išlo veľmi hladko a rýchlo, čo ma veľmi prekvapilo, kto by to u nízkonákladovky ako Ryanair čakal. Každopádne, potešilo. :)
LINKY NA ŽIADOSTI O KOMPENZÁCIU niektorých bežných európskych leteckých spoločností:
Ryanair nájdete tu >> Prihláste sa do svojho konta a vyplňte požadované údaje o Booking reference čísle (nájdete v emaili, ktorý vám prišiel pri kúpe leteniek, alebo po prihlásení do svojho Ryanair konta v časti My Bookings), svoju emailovú adresu, čo sa udialo (Flight delayed = let meškal), druh žiadosti (Compensation = kompenzácia).
V ďalšom kroku si len vyberiete let z ponúknutých možností, budú tam napísané lety, ktoré ste absolvovali, vyberiete teda ten, ktorý meškal. A tiež zaškrtnete, za ktoré osoby na rezervácii žiadate o kompenzáciu. Najjednoduchšie je vybrať si rovno všetky osoby z rezervácie. Následne máte na výber, či ide o Family booking (rodinnú rezerváciu) alebo nie. Ak cestujete napr. s priateľmi a dáte, že nie, musíte nahrať vyplnené splnomocnenie a odfotený občiansky preukaz alebo pas každej osoby. Ja som zaškrtla, že ide o Family booking (aj keď s nami cestovala kamarátka) a nič to od nás už nepýtalo. Keďže som jej kupovala letenky, je jasné, že si dôverujeme, vy sa ale zariaďte podľa vašej situácie. Po vyplnení všetkých údajov som žiadosť odoslala, na email mi prišlo potvrdenie, že ju prijali a o pár dní mi prišlo aj potvrdenie, že nám žiadosť schvaľujú a teda nám do 21 dní príde na účet za každú osobu na rezervácii 250 Eur.
Pri lete naspäť ma to však po vybraní možnosti, o ktorý let ide, na odoslanie žiadosti nepustilo a nabehla mi táto hláška, kde píšu, že nemáme nárok na kompenzáciu.
Mohla by som to vzdať, ale to by bola škoda, keďže vraj toto je častá taktika leteckých spoločností a obzvlášť v lete, keď mešká veľa lietadiel, kompenzácie uznávajú len v obmedzenej miere. Môžete sa skúsiť s nimi doťahovať a tlačiť na nich, ak vôbec nájdete na ich web stránke emailový kontakt. Alebo zvoliť jednoduchšiu a istejšiu možnosť – čo sme využili aj my, a to obrátiť sa na niektorú spoločnosť, ktorá sa zaoberá vymáhaním kompenzácií. O dvoch takých spoločnostiach, ktoré majú výborné hodnotenia od klientov, píšem nižšie.
Wizz Air nájdete tu >> Príhláste sa do svojho konta a dole na stránke kliknite na Delay, Cancellation, Denied boarding, následne v časti Delayed flight vyberte 1. možnosť týkajúcu sa kompenzácie a pokračujte vypĺňaním údajov.
Ak ste leteli inou leteckou spoločnosťou, stačí, dať do Google jej názov a napísať compensation EU261, napríklad British Airways EU261. Pozor, otvorte iba ich oficiálnu stránku, ktorá obsahuje názov leteckej spoločnosti, keďže medzi odkazmi vám vyskočia aj agentúry na vymáhanie kompenzácií.
ŽIADOSŤ O KOMPENZÁCIU U SPOLOČNOSTI, KTORÁ SA ZAOBERÁ VYMÁHANÍM KOMPENZÁCIÍ
Často sa stáva, že aerolinka žiadosť o kompenzáciu zamietne. Niekedy je zamietnutie oprávnené – ak je meškanie spôsobené okolnosťami nespôsobenými leteckou spoločnosťou, ale napríklad zlým počasím, výbuchom sopky, vojnovým konfliktom, problémom rôzneho druhu na letisku atď. Často však je automatické zamietnutie žiadostí len bežný spôsob, ktorým sa aerolinky snažia vyhnúť plateniu kompenzácií. Môžete sa skúsiť odvolať priamo u nich, komunikácia však väčšinou viazne a nie je to vôbec jednoduché niekde sa pohnúť. Taktiež pri niektorých leteckých spoločnostiach viazne komunikácia už v prvom kroku – pri ich kontaktovaní. Vtedy je dobré obrátiť sa na niektorú zo spoločností, ktoré sa zaoberajú vymáhaním odškodnenia z aeroliniek. Majú na to svojich právnikov, svoje postupy a kontakty, vďaka ktorým majú dosť veľkú úspešnosť. Vás na začiatku nebude stáť ich služba nič, avšak ak sa im podarí kompenzáciu pre vás vybaviť, vezmú si z danej sumy poplatok (čo býva momentálne okolo 35%). Každopádne, lepšie ako nič, čo si budeme hovoriť. Za pokus nič nedáte, práve naopak, môžete len získať ak sa sami neviete pohnúť z miesta.
Ktoré právnické firmy, ktoré vymáhajú kompenzácie, patria medzi OVERENÉ a majú VÝBORNÚ ÚSPEŠNOSŤ? Spomeniem dve, ktoré majú perfektné hodnotenia na Trustpilote a opakovali sa najviac aj medzi vašimi pozitívnymi skúsenosťami čo ste mi poslali. REFUNDIO – komunikujú v slovenskom/českom jazyku a AIRHELP – veľká zahraničná firma, komunikácia v angličtine a inom medzinárodnom jazyku. Ak by vám čokoľvek nevyhovovalo alebo nešlo pri REFUNDIO, vyskúšajte spoločnosť AIRHELP.
REFUNDIO
V REFUNDIO komunikujú v slovenskom/českom jazyku, čo je jednoduchšie ak neviete jazyk. Oproti iným spoločnostiam ponúkajú pri niektorých letoch vyplatenie kompenzácie VOPRED, čiže ešte predtým ako vykomunikujú vyplatenie kompenzácie s aerolinkou alebo s ňou vyhrajú spor a dostanú od nej peniaze. V prípade, že spor náhodou nevyhrajú, nesú všetky náklady a riziká, pričom suma klientovi vždy zostáva. Vyplatenie vopred neponúkajú vždy, každú žiadosť posudzujú individuálne. Písala som im kvôli otázkam ohľadom kompenzácií a navrhli mi pre vás 15 Eur naviac k sume kompenzácie/osobu s kódom CESTUJEMEBEZCESTOVKY15, tak ho nezabudnite pri vypĺňaní žiadosti použiť. Link na vyplnenie vašich údajov o lete nájdete tu >> Vyplníte všetky potrebné informácie, žiadosť odošlete a budete čakať na odpoveď. Ak budú ešte niečo na doplnenie potrebovať napíšu vám, čím skôr im všetko čo treba doložíte, tým skôr sa dostanete ku kompenzácii.
AIRHELP
Nám Ryanair poslal zamietavú odpoveď na moju žiadosť o kompenzáciu na spiatočný let, kontakt na nich, kde by som mohla s niekým písomnou formou komunikovať, som nenašla… Okrem stránky, kde sa dajú len vybrať možnosti týkajúce sa letu a automatická hláška so zamietavou odpoveďou ma ďalej nepustila. Nevzdala som to, najskôr som vyplnila žiadosť na webe Refundio spomenutom vyššie, tam mi však vyšlo, že náš let priletel skôr ako po 3 hodinách, a tak nárok nemáme. Možno len na ich stránke niečo zblblo, každopádne vyskúšala som obrátiť sa na spoločnosť Airhelp, keďže som vedela, že sme určite prileteli neskôr ako o 3 hodiny. Link na formulár, kde vyplníte svoje údaje, nájdete tu >> . Táto spoločnosť má skoro 190 000 hodnotení na Trustpilote (stránke s recenziami) s výborným priemerom, takže smelo sa na nich obráťte. Všetky podklady, ktoré odo mňa vypýtali cez emaily už majú, tak čakáme čo sa im podarí vybaviť, určite to tu potom doplním. Môže to však trvať niekoľko týždňov či mesiacov. Za svoje služby si zo sumy, ktorá sa im podarí vymôcť, vezmú takisto ako Refundio 35% zo sumy.
Držím vám palce, aby ste sa dostali čím skôr k peniazom, na ktoré máte nárok. Poteším sa, keď mi napíšete ako ste dopadli a užívajte všetky výlety a dovolenky, ktoré vás čakajú! :)
Maťa